Vilka kanaler är bäst för att marknadsföra min hemsida och öka försäljningen?

Här kommer vi gå igenom för- och nackdelar med de vanligaste kanalerna för att öka ens försäljning online. Syftet är att ge er en överblick och ett sätt tänka gällande val av kanal.

Vilka alternativ finns att öka hemsidans försäljning?

De stora kanalerna som i regel ingår i en marknadsföringsbudget är:

1. Google Ads & Sociala medier (betalda annonser)

Nackdelar: Kostar för varje klick. Vid hård konkurrens där konkurrenterna ha ett stort försprång kan det ta tid att optimera kontot tills man hittar bra lönsamhet.

Fördelar: Enkelt att komma igång. Oftast redan uppe inom en vecka. Kan pausa när du vill.

2. Sökmotoroptimering (organisk trafik)

Nackdelar:Tar med dagens Google algorithm 6-12 månader att få upp riktigt bra trafik. Kan innebära tyngre investeringar utan utdelning till en början.

Fördelar: Mycket kostnadseffektivt över tid. Arbetet kvarstå i regel och trafiken upprätthålls utan extra kostnader.

3. Banners & native annonsering

Nackdelar: Generellt sett ingen riktad marknadsföring. Banners/reklam kollar man i regel inte på.

Fördelar: Kan användas inför tillfälliga evenemang och kan göras bra om man hittar hemsidor som har rätt målgrupp.

4. Konverteringsoptimering (CRO)

Här behövs viss bakgrundsförklaring för att förtydliga vad CRO är. Är du redan van kan du hoppa över detta stycket. CRO handlar om att förvalta besökarna som redan landat på hemsidan. Att öka andelen som väljer att kontakta er.

Konverteringsoptimering gör man genom att: 1. Analysera trafiken och se var ni tappar mest försäljning. 2. Skapa en tes med förslag på förbättringar. 3. Genomföra och mäta.

Nackdelar: Kräver viss kunskap att förstå vad bra optimering är. Hur man analyserar datan korrekt och vilka verktyg som finns.

Fördelar: Kostar i regel lite att genomföra en förändring. Men det är inte ovanligt att man ökar försäljningen med +30% per insats man gör. Denna optimering kvarstår tills ni byter hemsidan helt. Men även efter det kvarstår kunskapen till kommande hemsidor.

Vad ska jag välja för min kampanj?

Du står inför beslut om vilken kanal ni ska använda. Alternativ 1-3 ovan avgöras i regel helt av er marknad och kompetens. Rekommenderat är att prova alla en avgränsad tid. Därefter väljer ni ut en vinnare som ni börjar med att bemästra innan ni går vidare. Satsa inte på alla kanaler samtidigt. Fokus bör ligga här om ni har lite trafik och behöver mer.

Alternativ 4 är alltid rekommenderat förutsatt att ni redan har trafik eller betalar för annonsering som landar på hemsidan. Då blir varje krona spenderad på marknadsföring mer värd och ni får större utdelning. I regel är detta det snabbaste sättet att öka ens försäljning på och något som glöms bort av många företag.

Nils Fridlund

Nils Fridlund driver webbyrån Sunbird. Nils jobbar med flera företag inom fler olika industrier där olika uppsättningar av metoderna ovan varit framgångsrika. Sunbird erbjuder webbdesign, konverteringsoptimering och Google optimering.

[thrive_2step id='541'] Prenumerera nyhetsbrev [/thrive_2step]