Månadens återblick på CRM-världen – Oktober 2018

Återblick, igenom en kamera?

Tiden springer och nu var oktober månad också över. Det har varit en händelserik månad och vi sammanfattar här vad som skett. Eftersom vi gjorde förra sammanfattningen tidigt i September börjar vi med en sak som hände redan förra månaden.

Dreamforce 2018

För alla som arbetat med CRM-system och framför allt om man arbetar med Salesforce så är Dreamforce en stor grej. Det är lite som Salesforce världens Woodstock festival – och även på Dreamforce finns där ett ganska stort inslag av musik så jämförelsen är inte helt fel. Några av sakerna som presenterades var bland annat Einstein Voice och ett samarbete med Apple. Dem jag pratat med som deltagit sa att det varit ett mycket bra event. Du kan läsa vår artikel ”Dreamforce 18 på 9000km avstånd” för mer om nyheter och tillkännagivanden som gjordes under konferensen!

Sugarcon 2018

Bara någon vecka efter Dreamforce var det Sugar CRM’s tur att köra sin årliga konferens Sugarcon.  Den gick av stapeln i Las Vegas den 10 och 11 oktober. Jag kunde inte själv delta så även den här konferensen fick följas på distans. Nyckelorden och ämnen som presentationerna handlade om är hur CRM-verkligheten går mot att hantera återkommande försäljning, sömlöshet mot kund och anställda samt att service kan ses som ett kraftfullt serviceverktyg. Det var svårt att urskilja några direkta produktnyheter. Mer information kan hittas på följande engelska blog-posts:

  1. The Best Customers are Recurring Customers
  2. The World has Changed! …And SugarCRM is Changing With It

Microsoft Ignite 2018

I slutet av September, så körde även Microsoft sin stora konferens där man presenterar nyheter för hela Microsoft ekosystemet. En sak som jag tyckte var väldigt intressant var ”Open Data Initiative” som är ett initiativ tillsammans med bland annat Adobe och SAP där man vill skapa ett datalager som använder gemensamma standarder för att enkelt dela data mellan olika Microsoft applikationer, marketing automation system från Adobe och affärssystem från SAP. Läs mer om Ignite här.

En riktigt fullproppad konferensmånad om man gillar konferenser!

CRM Bloggens inlägg under Oktober

Även om det har varit många konferenser så har vi på CRM-bloggen inte legat på latsidan. Vi har kommit ut med både blogg-artiklar och vlogg-avsnitt och du kan hitta dem nedan.

  1. CRM-system och telefoni – hur då?
  2. Dreamforce 18 på 9000km avstånd
  3. Arbeta med Salesforce data direkt i Google Sheets
  4. Segmentera – vad, hur och varför?
  5. CRM-systemens historia – från 70-talet till nu

Nu gåt vi in i November som på konferensfronten kommer att vara lite lugnare. Men vi hoppas så klart på att det skall komma mycket nytt och intressant relaterat till CRM, Försäljning, Marknadsföring samt Service och Support.

Martin Haagen

Martin har arbetat inom IT och med CRM-system i 15 år. Försäljning, Marknadsföring och Service & Support ligger honom varmt om hjärtat. Martin har varit med och startat flera företag.

[thrive_2step id='541'] Prenumerera nyhetsbrev [/thrive_2step]